Orientalske og persiske tæpper har gennem mange generationer været en vigtig del for familiernes liv, boligindretning og det at holde varmen i de kolde nætter i bjergene. stolte traditioner og ønske om skønhed og kvalitet har gjort de persiske tæpper til noget unikt for nomader og bønder i de persiske områder... og til efteragtede objekter og pyntegenstande i hjem i resten af verden.
Tæpperne fremstilles af de forhåndenværende materialer dvs uld fra deres egne dyr, mest kameler. Indfarvning med udtræk af rødder, urder og frugter indsamlede i de områder de bevæger sig igennem. .. og på mobile væve eller snare sindige pinde systemer, som kan pakkes ned og tages med videre.
Holdbarhed
Ægtetæpper med naturfarve bliver kun pænere af at blive brugt og gået på. Når tæpperne sides, slides de lige meget for og bag.
Tæpperne har ikke godt af tung belastning gennem længere tid, flyt evt. møbler eller drej tæpperne ind i mellem
Tæppe størrelser
Orientalske håndlavede tæpper fremstilles ikke efter faste mål.
Tæpperne kan inddeles i kategorierefter ca. størrelser med navne/betegnelser, som
kan føres tilbage til nomadernes gamle livsform.
Dozar: ca. 2 x 1,40 m ( Do betyder 2)
Zar: ca. 1 x 1,5 m
Zaronim: ca. 1,6 x 1 m (zar og ½) = (zar-o-min)
Sedjade: ca. som dozar
Namase: ca. 1,20 x 0,60 m
Baby: ca. 1,20 x 0,60 m
Zarcharak: ca. 1,20 x 0,60 m
Pushti: ca. 0,85 x 0,60 m (rygstykke/pude/måtte)
løber
Man kan kalde et tæppe en løber, hvis det er under 4 m2
Strip el. Kellegi:
En strip lange smalle stykker min. dobbelt længde ifht. bredde jo længere desto bedre
En løber er under 4 m2
Naturens farver
Farver fra planter, frugter og rødder
Rød: rødder fra Krapplanten
Gul: blomster og blade fra Resedaplanten, Safrankrokus, Vinblade, Granatæble skal og nogle Svampearter
Blå: Indigoplanpens stængel
Brun: valnøddeskal og Egebark
Sort: galæbler fra egebladets underside
Områder / Provinser / Byer / Stammer...
ABADEH
Abadeh (Persisk), en landsby syd for Isphahan. Tradition for tæppefremstilling i dette område går ikke så langt tilbage som i andre områder.
Det mest almindelige mønster er en enkelt diamantfigur (kløverbladsfigur) i midten og i de fire hjørner af midterfeltet der er overmønstret med små detailler. Håndværket er så fint og sirligt, at det kan ligne en værkstedsfremstillet Shiraz, men med kæde og skud af bomuld.
Et andet, mindre almindeligt set mønster er Zilli-Sultan motivet, der består af en vase med roser. Dette mønster gentages, så det dækker hele midterfeltet.
Ardabil
Provins i Iran / Perisen
Provins: ARDABIL også kendt som ARDEBIL (Persisk)
- et område i den nordlige del af Iran, hvor der fremstilles tæpper med kaukasiske mønstre, svarende til Shirwan.
Der fremstilles en del strips i dette område, som er kendt under betegnelsen Ardebil-løbere.
Ardabil
Taleghan
Provins i Iran / Persien
Provins: Taleghan (Persisk) lille område, ikke udpræget kendt for den store tæppe produktion og dermed heller ikke underlagt et områdes traditioner for mønstre. Amtet har et distrikt: Central District. Amtet har én by: Taleqan. Området er berømt for sine milde, solrige somre og kolde vintre. ).
Taleghan
HAMAdan
Persisk provins og by i Kurdestan
Centrum i et enormt område, hvor der fremstilles tæpper. Ulden fra fårene i dette højland udvikler højst sandsynligt den bedste uld, der anvendes til tæppefremstilling. der foregår i dag en voksende produktion af værkstedsfremstillede tæpper, men de færdige resultater er stadig meget karakteristiske for en landsbyproduktion. Disse tæpper forekommer i et meget stort antal, og kvaliteterne har tilbøjelighed til at blive grovere. Da hovedparten af produktionen ikke er organiseret, forekommer der en rigere variation af mønstre i Hamadan-distriktet en i noget andet område. Mønstrene er ligeligt delt mellem de såkaldte "all-over designs" og medallon-tæpper. Meget få medallontæpper har spejl. Det mest almindelige forekommende ornament er Senne eller Feraghan( begge alternative betegnelser for Herati-mønsteret), der ofte bruges som "all-over design" og til at fylde midterfeltets flader ud mellem medallonerne. Dette mønster varieres ofte på så mange forskellige måder, at det af og til kun kan genkendes af en ekspert. De dominerende grundfarver er røde, selv om blåt også kan forekomme.
Mange af de afsides liggende landsbyer har givet navne til deres egne karakteristiske mønstre ( selv om disse mønstre bruges mange andre steder), og andre navne er hæftet på særlige mønstre, der intet oprindelsessted har. Nogle af de vigtigste Hamadan-navne er:
ARASBARAN, BORTCHALOU, FERAGHAN, HOSSEINABAD, INDJILAS, JOZAN, KAPUTRENK, KURD, LILIHAN, MAHAL, MASLAGAN, MALAYIR, MIANEH, SAVEH, SHAHSAVAN, SHARIBAFF, TAFRISCH, TUSERGHAN og WISS.
Hamadan
Herati mønster
MAslagan
Persisk Landsby i Hamadan
Persisk tæpper fra HAMADAN området. Almindeligvis med et rødligt midterfelt, der omkranses af en meget karakteristisk zig-zag linje. Medaillon og hjørner udfyldt med Mir Boteh mønster eller stiliserede blomster. Kvaliteterne kan være meget forskellige, men eksemplarer med et heldigt farvevalg kan ligge temmelig højt i pris
Mir forestiller et palmeblad drejet til siden. Almindeligt forekommende mønster i orientalske tæpper. Se også BOTEH.
Boteh er et motiv der, forestiller et blad eller et frø med spidsen drejet til siden. Ien udpræget stiliseret form forekommer dette mønster i mange orientalske tæpper og kan ikke forbindes med noget bestemt geografisk område. Mænsteret der også kedes under betegnelsen flammemønster, kaldes på persisk også MIR eller SERABEND.
PROVins: Beloutch
(Persisk og Afgansk)
Beloutch-tæpper og løbere er fremstillet af normadestammer, der trak tværs over de landskaber, hvorigennem den iranske/afghanske grænse nu går. Disse tæpper fremstilles ikke i baluchistan, der er en del af Pakistan, som navnet kunne forlede en til at tro.
Mange af tæpperne er udført som bedetæpper med rød og mørkeblå dominans. Farvevalget svarer til, hvad man anvender i AFGHANS, men Beloutchtæpperne er finere knyttet.
Da nomaderne i udstrakt grad slår sig ned permanent, sælges den del af produktionen, der fremstilles i Persien, og som er den kvalitetsmæssig bedste del, på markedet i i Meshed. Disse tæpper kaldes MESHED-BELOUTCH, og de har en tendens til at udvikle sig i en helt anden retning end de såkaldte HERAT-BELOUTCH, der markedsføres i Herat, den næste større by på handelsvejen, nar man bevæger sig øst på fr Meshed
Meshed-Beloutch knyttes nu hovedsageligt på grundvæv af bomuld og almindeligvis med bedre ornamentering og af bedre kvalitet. De er håndværksmæssigt set mere regulært arbejde end Herat-Beloutch. Desværre har de en tilbøjelighed til at blive lidt stereotype, efterhånden som nomaderne bliver fastboende. Ornamenteringen er et lille ”all-over” mønster i geometrisk form.
Herat-Beloutch er på den anden side stadivæk fremstillet med grundvæv af uld, undertiden med en blanding af gede- og kamelhår. De fleste Herat- Beloutch er langs billigere end Meshed-Beloutch, men de fineste og bedste gamle Beloutch-stykker er fra Herat, ikke Meshed.
Meshed-Beloutch er meget slidstærke. De har færre bedetæppemotiver end Herat-tæpperne. Herat-Beloutch har ofte meget fint vævede kelimstykker i begge ender, men arbejdet er ofte så hårdt sammenbanket, at det forvrider tæppernes form.
Alle Beloutchtæpper er udført med en meget karakteristisk gardering (kantvæv) af sorte gedehår.
Shirwan
Provins i KAUKASUS, Rusland
Shirwan er et område i KAUKASUS og tidligere centrum for en stor traditionsrig tæppefremstilling.
Ornamenteringen varierer særdeles meget, men er i ringen variere særdeles meget, men er i hovedsagen geometrisk. I den sydlige del af Kaukasus danner kædetrådene i den ene ende af tæppet frynser med løkker, mens man i den nordlige del åbner løkkerne og knober frynserne.
ZAnjan
Provins i Iran
Mange af landsbybeboerne i dette område er i dag traditionelle tæppevævere, som i dag er Zanjans mest kendte håndværk.
Zanjan er blandt andet kendt for produktionen af vindruer uden kerne, for smukt håndværk, som rustfri og skarpe knive, traditionelle sandaler kaldet charoogh - og malileh er lavet med sølvtråde.
Zanjaniske kunsthåndværkere laver også dekorative fade og sølvsmykker. Traditionen med fremstillingen af knive er dog ved at uddø med indførelsen af kinesiske knive, som er billigere og bedre lavet, end det er muligt med disse primitive industrier.
Zanjan
Nr. Provins Hovedby
1 Teheran Teheran
2 Qom Qom
3 MarkaziArak
4 Qazvin Qazvin
5 Gilan Rasht
6 Ardabil Ardabil
7 Zanjan Zanjan
8 Øst Aserbajdsjan Tabriz
9 Vest Aserbajdsjan Urmia[
10 Kurdistan[ Sanandaj
11 Hamedan/Hamadan Hamedan/Hamadan
12 Kermanshah Kermanshah
13 Ilam Ilam
14 Luristan Khorramabad
15 Khusistan Ahvaz
16 Chahar Mahaal og Bakhtiari Shahrekord
17 Kohkiluyeh og Buyer Ahmad Yasuj
18 Bushehr Bushehr
19 Fars Shiraz
20 Hormozgan Bandar Abbas
21 Sistan og Baluchistan Zahedan
22 Kerman Kerman
23 Yazd Yazd
24 Isfahan Isfahan
25 Semnan Semnan
26 Mazandaran Sari
27 Golestan Gorgan
28 Nord Khorasan Bojnourd
29 Razavi Khorasan Mashhad
30 Syd Khorasan Birjand
Iran Tehran